måndag 19 januari 2009

Sökes: Någon av mina duktiga vänner

För två år sedan var jag och tre klasskompisar med i "Uppdrag Halmstad", en tävling som pågick i 24 timmar och som syftade till att uppmuntra entrepenörskap (stavas det verkligen så?). Jag tror att vi var 1 av 10 lag, eller något sådant.

Uppgiften var att ta fram strategier och tillvägagångsätt för hur Halmstad skulle vara Sveriges mest attraktiva studieort år 2020. Vår lösning blev att involvera målgruppen, dvs. studenterna, i kommunens arbete i samverkan med näringslivet. En åtgärdsplan med aktiviter, påverkansmöjligheter och även infrastrukturella åtgärder togs fram och presenterades på morgonen då våra 24 timmar var ute.

Och det gick bra - vi kom tvåa (vilket naturligtvis fortfarande stör mig, jag ser allt annat än vinst som ett nederlag) och någon vecka efter tävlingen fick vi komma till kommunen och hålla ett föredrag om våra idéer (jag var inte med dock. Jag försov mig). Det vinnande laget fick åka på en studieresa i Bryssel (eller var det Berlin?) där de fick möta olika företagsledare och sådär. Vi vann varsin bok och en bukett blommor.

Jag hittade diplomet igår när jag städade, och blev lite sugen på att försöka igen. Tävlingen har numera bytt namn och blivit nationell, men konceptet är detsamma: ett case och så massa lag som arbetar i 24 timmar för att hitta den bästa lösningen. Tävlingen heter "Mission 24" och som av en händelse går den av stapeln 24-25 februari i Halmstad.

Ni är ju allihopa duktiga och driftiga - ska vi köra? Jag tänker att vi borde vara 3-5 personer, gärna lite blandade utbildningar. Vet inte om det är för sent med anmälan, men den är fortfarande öppen på hemsidan iaf.