söndag 18 januari 2009

Pyssel-övningar

När jag var liten, jag var kanske sju år, vaknade mina föräldrar av ljud inifrån mitt rum klockan tre på natten. När de smög sig fram till dörren och kikade in fick de se mig, en liten flicka med blonda hårtestar dansande runt huvudet, djupt förskjunken i något saxexperiment och med ficklampan i högsta hugg. Jag kommer faktiskt inte ihåg om jag såg dem eller inte, men skulle tro att jag var för upptagen av mitt klister och min sax.

Jag övade. Samma dag hade vår skolfröken berättat att vi dagen efter skulle "pyssla". Det borde väl varit runt jul någon gång (ni vet, då fick man sitta och klippa ut granar i färgglatt papper och göra snögubbar av flörtkulor). Jag tog uppgiften på största allvar och gick hela vägen hem från skolan den dagen och funderade på hur jag skulle kunna briljera. Hur skulle jag visa att jag var BÄST PÅ ATT PYSSLA?

Lösningen blev alltså att sitta uppe och klippa och klistra hela natten. Och vill ni veta en sak? Jag är GRYM med en sax i handen och en limtub i andra nu för tiden. Just name it - och jag kan pyssla ihop de mest fantastiska styckena. Övning ger färdighet.

Inga kommentarer: