torsdag 22 januari 2009

Jag vet inte jag.....

Resumé berättar om en kampanj av Hilanders och från Djurens rätt som innefattar ett uppslag i en tidning. Läsarna ska klippa ur en av sidorna, vilket innebär att de samtidigt "kapar" av en chinchillas huvud (uppslaget föreställer alltså en bild av en chinchilla, ursäkta för otydligheten). Den urrivna sidan ska man sedan skriva på och skicka in till jordbruksministern. Budskapet i kampanjen är "köp inte päls".

Jag tycker att själva grundtanken i kampanjen är bra. Just tydligheten i att klippa av chinchillans huvud och att man genom att köpa en päls gör detsamma är nästintill briljant (fast det känns inte särskilt nyskapande, finns många kampanjer som gått i samma tecken).

Däremot tycker jag att man missat något mycket viktigt här. I och med att veckorevyn (som är första kanalen för kampanjen) har en såpass blandad målgrupp så förefaller det mig otroligt att större delen av läsarna skulle vara någon form av djurrättsaktivister. Och utgår jag ifrån det så tycker jag att handlingen som krävs av målgruppen för kampanjen är för stor. Först läsa, reflektera. Sen gå och hämta en sax - klippa ur en sida i en tidning man köpt, skriva på och därefter komma ihåg att ta med sig sidan ut, hitta en brevlåda och posta sidan.

Avståndet mellan attityd, intention och handling är för långt, helt enkelt. Men som sagt, grundidéen är bra. Det ska bli intressant att följa upp resultatet av denna kampanj.

2 kommentarer:

Anonym sa...

lite konstigt att man måste klippa av huvudet när man bestämt sig för att protestera..

Anonym sa...

Men tror ni inte att de tjejer som läser Vecko Revyn och som är lite intresserade av att eventuellt skaffa en riktig päls kanske tänker efter en aning. Jag tror kampanjen lyckas med att nå både djurrättsaktivister och andra. Det är ju uppmärksamheten som är det viktigaste.