torsdag 12 februari 2009

Och?

Alltså, jag vet att jag inte bloggar på arbetstid. Men jag var tvungen att kommentera detta. Det är alltså en turistbyrå som gjort en broschyr där de använt en bild av en tjej på en strand för att locka besökare. Och nu visar det sig alltså att stranden som är på bilden inte är rätt strand. Det visar sig till och med att stranden på bilden inte ens ligger i samma land. Men man har photoshopat den för att sanden ska få rätt färg. 

Och människor är alltså upprörda över detta. Resumé använder formuleringar som "turistmyndigheterna har erkänt" och "bilderna är fejkade". Ja. Jo, det stämmer ju. Och jag kan hålla med om att det är lite billigt och nästan fult att använda gratisbilder från Getty Images i en såpass stor kampanj. 

Men om turistmyndigheterna i Costa Brava vill använda gratisbilder från Getty Images, så är de väl fria att göra det? 

Om jag vill marknadsföra schampoo behöver jag inte visa själva schampoot. Det räcker att jag visar upp en naken tjej som blir nästintill lyrisk över att få tvätta håret med schampoo som luktar nektar. Det är inte bra reklam, det tycker jag inte. Men ingen ifrågasätter det. För det är fortfarande reklam. Hade jag gjort en granskande dokumentär om hur schampoo med inslag av nektar påverkar snygga tjejer, DÅ hade vi kunnat snacka erkännanden och fejkande. Men först då. 

Låt nu turistbyrån i Costa Brava vara i fred. 

Inga kommentarer: