Och människor är alltså upprörda över detta. Resumé använder formuleringar som "turistmyndigheterna har erkänt" och "bilderna är fejkade". Ja. Jo, det stämmer ju. Och jag kan hålla med om att det är lite billigt och nästan fult att använda gratisbilder från Getty Images i en såpass stor kampanj.
Men om turistmyndigheterna i Costa Brava vill använda gratisbilder från Getty Images, så är de väl fria att göra det?
Om jag vill marknadsföra schampoo behöver jag inte visa själva schampoot. Det räcker att jag visar upp en naken tjej som blir nästintill lyrisk över att få tvätta håret med schampoo som luktar nektar. Det är inte bra reklam, det tycker jag inte. Men ingen ifrågasätter det. För det är fortfarande reklam. Hade jag gjort en granskande dokumentär om hur schampoo med inslag av nektar påverkar snygga tjejer, DÅ hade vi kunnat snacka erkännanden och fejkande. Men först då.
Låt nu turistbyrån i Costa Brava vara i fred.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar