onsdag 13 augusti 2008

Var hade jag varit då?

Tänk vad mitt liv har förändrats mycket på bara ett par år. För sex år sen var jag gift, jobbade heltid på Göfab tian och bodde i ett typ radhus. Mina dagar gick ut på att gå ut med hunden, åka och jobba, komma hem, laga mat, kolla på tv med han som jag då refererade till som "min man" och sen sov jag. Och så började det om igen. Jag trivdes, hade inga ambitioner om något och ville skaffa barn och bo i Borås för all framtid. My god!

Nu har jag tusen framtidsplaner, drömmar om karriär och vet inte alls i vilken stad jag vill bo i. Tankar om giftemål och radhus ligger miltals bort och det viktigaste just nu är hur väl jag presterar yrkes(eller ah, studie-)mässigt. Att stå och stryka någon annans skjorta känns ungefär lika lockande som att tugga i mig ett upphittat begagnat tuggummi.

Hur hade mitt liv sett ut om jag aldrig skiljt mig och börjat plugga? Hade jag varit lycklig, olycklig? Hade jag varit tjock? Hade jag fortfarande suttit i en kassa någonstans och nöjt mig med att det festligaste som hände på helgerna var att vi åt något "extra gott" (som med mina och hans matlagningskunskaper innebar egengjort vitlökssmör på sin höjd)? Han har blivit pappa nu. Hade det varit jag som var den som klämde fram ungen om vi inte gått skilda vägar?

Ibland kan jag fastna i sådana här tankar.

Inga kommentarer: